Vidgrén: Eiköhän nyt satsata oikeasti osaamiseen

Savonia-ammattikorkeakoulun rehtori Mervi Vidgrén nostaa Savon Sanomien kirjoituksessaan: Make koulutus great again! esille kuinka osaamisen kehittämistä tarvitaan läpi koko työuran.

Jatkuva oppiminen ja erityisesti tutkintoon johtamaton koulutus ovat nousemassa keskiöön tulevaisuudessa. Moderni työelämä edellyttää ihmisiltä joustavaa siirtymistä työtehtävästä toiseen. Työuralla etenemisessä osaaminen ratkaisee ja tutkintojen merkitys vähenee.

Työuralla etenemisessä osaaminen ratkaisee ja tutkintojen merkitys vähenee

Koulutus ja osaaminen on 2020-luvulle siirryttäessä sellaisessa murrosvaiheessa, että ratkaisuja on pystyttävä tarjoamaan sekä toteuttamaan. Ammattikorkeakoulut ovat valmiita vastaamaan näihin tulevaisuuden koulutustarpeiden haasteisiin.

Vidgrén kirjoittaa kuinka Pohjois-Savossa jatkuvan oppimisen tarpeista korostuvat etenkin ict-osaaminen, tekoäly ja älykkäät järjestelmät, rakentamisala ja materiaalitekniikka sekä sosiaali- ja terveysalan osaamisen eri osa-alueet.

Osaamista on tarpeellista kehittää elämän eri vaiheissa. Nuoret tulisi saada nopeasti koulutukseen ja siitä työurille. Savoniassa syksyllä aloittavista opiskelijoista noin 45 prosenttia on yli 25-vuotiaita tai vanhempia, joten jatkuva oppiminen on jo nyt ammattikorkeakoulujen arkea. Ammattikorkeakouluissa opiskelu on myös nykyaikaista, ajan ja paikan suhteen joustavaa ja digitalisaatiota hyödyntävää.

Nuoret tulisi saada nopeasti koulutukseen ja siitä työurille

Suuren haasteen heittää kuitenkin se fakta, että ammattikorkeakoulujen rahoitus on vähentynyt 20 prosenttia vuoden 2012 jälkeen. Vidgrén korostaakin kuinka olisi osaamisen kannalta tuhoisaa, jos aikuiskoulutuksen lisätehtävä hoidettaisiin ensimmäistä tutkintoaan opiskelevien resursseilla, jotka jo nykyisellään ovat erittäin niukat.

Mervi Vidgrénin kirjoitus Savon Sanomien verkkosivuilla (maksullinen)

Jaa

TKI.fi

spot_imgspot_img

Tuoreimmat uutiset

Arene hakee korkeakoulupolitiikan asiantuntijaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen

Asiantuntijan tehtävä on vastata kokonaisvaltaisesti ammattikorkeakoulujen korkeakoulupoliittisesta edunvalvonnasta. Työnkuvassa...

Suomen kasvutavoitteet eivät toteudu ilman ammattikorkeakouluja

Kansainväliset raportit ovat johdonmukaisesti nostaneet esille suomalaisten ammattikorkeakoulujen kyvyn...

Tekoälyn käytön vaikutus arviointiin

Korkeakoulut ovat tarttuneet aktiivisesti tekoälyn tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin...

Impact of the use of AI on assessment

Higher education institutions have actively seized the challenges and...

Olethan sinäkin vuoden opettaja?

SAMOK valitsee vuoden AMK-opettajan keväisin ja valinta julkistetaan valtakunnallisilla...

Vidgrén: Eiköhän nyt satsata oikeasti osaamiseen