- Ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korotukseen 45 euroon opintopisteeltä. Ymmärrämme, että aiemmin voimassa ollut 15 euron enimmäismaksu on jäänyt kustannusten noustessa jälkeen hintakehityksestä, mikä puoltaa maksun maltillista korotusta. Toisaalta esitetty enimmäismaksun kolminkertaistaminen aiheuttanee odottamattomia muutoksia avoimeen korkeakouluopetukseen ja sen käyttäjiin.
- Hallitusohjelmassa on maksujen korotusta perusteellaan korkeakoulujen rahoituspohjan laajentamisella. Maksujen korotuksen yhteydessä hallitus kuitenkin leikkaa korkeakoulujen rahoitusta, ja vuonna 2028 perusrahoituksen reaalinen taso tulee olemaan 15 miljoonaa euroa nykyistä pienempi. Ammattikorkeakoulut eivät usko, että maksuja korottamalla voidaan paikata esitetyt leikkaukset, sillä korotukset johtavat avoimen opiskelijamäärien pienenemiseen. Lisää rahaa ammattikorkeakoulut kyllä tarvitsisivat, sillä niiden tarjoamien tutkintojen hinta on puolittunut kymmenessä vuodessa yhtäältä valtavien rahoitusleikkausten ja toisaalta kasvavien opiskelijamäärien vuoksi.
- Enimmäishinnan korotuksella pelätään olevan erityisen haitallinen vaikutus kansalaisten mahdollisuuksiin osallistua yhdenvertaisesti avoimeen korkeakouluopetukseen – ja myös edetä korkeakoulutukseen. Koulutustasomme nosto edellyttää erityisesti ammatillisesta korkeakoulutuksen siirtyvin voimakasta lisäämistä. Nyt avoimen korkeakoulutuksen väylä on keskeinen reitti siirtymiseen. Jos uusi enimmäishinta siirretään kokonaisuudessaan vuoden mittaisiin polkuopintoihin, tulevat opinnot maksamaan opiskelijalle 2 700 euroa.
- Pelkän avoimen korkeakouluopetuksen hintojen korottamisen sijaan olisi tullut käydä koulutuspoliittinen keskustelu, mitä avoimella korkeakoulutuksella jatkossa tavoittelemme. Miten sen avulla edistämme jatkuvan oppimisen tavoitteita, miten se suhteutuu tulossa oleviin pienten osaamiskokonaisuuksien tarjontaan ja muuhun täydennyskoulutukseen sekä millaisia vaikutuksia on kasvavalla verkko-opetustarjonnalla?
Lue lisää