Katsoin hiljattain lentokoneessa mielenkiintoisen elokuvan After Yang, jossa tekoälyllä varustettu humanoidirobotti toimi perheen adoptoidulle lapselle tukena kulttuuritaustan ymmärryksessä ja kielenoppimisessa. Robotin tekoäly ja tunneäly olivat niin lähellä aitoa ihmisyyttä, että rajat näiden välillä häilyivät. Lapselle tekoälytoiminnoilla varustettu tukirobotti oli täysin luonnollinen ja olennainen osa arkea. Elokuva herätti miettimään tekoälyn käyttöä osana ammattikorkeakoulujen arkea nyt ja jatkossa.
Korkeakoulujemme arjessa tekoäly ei ole vielä luonnollinen ja olennainen osa toimintaa, mutta sen käyttö on puhututtanut opettajia ja opiskelijoita laajasti. Kommentteja on kuultu niin puolesta kuin vastaan, mutta muutos on todellinen ja pysyvä. Kesäkuussa julkaistut Arenen suositukset tekoälyn käytöstä otettiin kiittäen vastaan. Päivitystarpeita varmasti ilmenee, mutta perusta eettisille toimintatavoille ja tekoälyn käytön mahdollistamiselle on luotu. Useat AMKit ovatkin jo muotoilleet omia linjauksiaan Arenen suositusten pohjalta.
Tekoälyn laaja ja vakiintunut käyttöönotto vaatii digirohkeutta niin henkilöstöltä kuin opiskelijoilta, ja epävarmuus on täysin sallittu tunne uuden opettelussa. Puhetta on vielä tässä vaiheessa ehkä enemmän kuin tekoja, eli kokemuksia ja tietoa tarvitaan yhteisen ymmärryksen lisäämiseksi. Tekoälykoulutuksia on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, mutta täytyisi löytyä aikaa myös niihin osallistumiseen.
Opetuksessa tekoälyn järkevä käyttö vaatii aikaa, kokeiluja ja ajatustenvaihtoakollegoiden ja opiskelijoiden kanssa. Pedagogisten toimintatapojen muutos voi olla monelle merkittävä ja vaatia oman opetuksen kokonaan uusiksi miettimistä. Esimerkiksi maailman opettajien päivänä 6.10.2023 Turun alueen korkeakoulut järjestivät HEI Teacher Dayn, jossa panelistit alueen korkeakouluista keskustelivat tekoälyn käytön näkökulmista opetuksessa.
Tekoälysovellusten käyttö saattaa muuttaa käsitystämme oppimisesta tai kasvattaa odotuksiamme opiskelijoiden tuottamista oppimistehtävistä, kun tieto on tekoälyn avulla käytettävissä ja muokattavissa nopeasti. Ammattikorkeakoulujen työelämälähtöisessä opetuksessa sovelletaan tietoa ja osaaminen osoitetaan käytännön tehtävissä, mikä mahdollistaa tekoälyn hyödyntämisen ihmisen oman älykkyyden ja luovuuden avulla.
Myös korkeakoulun yhteisten tukipalvelujen rooli on olennainen: tekoälytyökalujen luotettava ja tietoturvallinen käyttö on oltava koko korkeakouluyhteisön saavutettavissa. Ilmaispalveluita löytyy toki runsaasti mutta organisaation tukemia työkaluja ei vielä esimerkiksi opiskelijoille juurikaan ole.
Opiskelijat ovat tuoneet esiin toiveen siitä, että heille mahdollistetaan ja ohjeistetaan tekoälyn käyttö opiskelussa. Osa heistä käyttää jo nyt luontevasti tekoälyä osana elämää ja opiskelua. On selvää, että tekoäly tulee kietoutumaan osaksi opiskelijoidemme tulevaa työuraa, joten on tärkeää tuoda keskusteluun myös tekoälyn tuomat alakohtaiset mahdollisuudet, rajoitteet ja haasteet aloittaville ja valmistuville opiskelijoillemme.
Onkin mielenkiintoista pohtia, miten tekoäly tulee mukaan alemmilla kouluasteillaja sen myötä näkyy tulevien korkeakouluopiskelijoidemme toiminnassa ja opiskelutavoissa. Nyt voisi olla hyvä mahdollisuus tehdä yhteistyötä toisen asteen kouluttajien kanssa ja tukea oppijoita sujuvassa siirtymässä korkeakouluihin. Esimerkiksi Turun alueen lukiot ovat ryhtyneet yhteistyössä Turun AMKin kanssa valmistelemaan omia tekoälyn käyttösuosituksiaan Arenen suositusten pohjalta.
Tekoäly on tullut mukaan myös TKI-toimintaan, jossa linjauksia ja ohjeistuksia EU-tasolta on tulossa lähiaikoina. Tekoälysovellusten ja niiden käytön kehittäminen yhteistyössä yritysten ja hankkeiden kanssa onkin tärkeää. Ammattikorkeakoulujen rooli tekoälyn opetuskäytön tutkimuksessa on olennainen.
Vastuullisuus ja eettinen toiminta mutta myös käytännön ratkaisutnousevat esiinArenen suositusten lisäksi niin pöytäkeskusteluissa kuin virallisissa julkaisuissa. Keskeinen vaatimus tekoälysovellusten kehittäjille on avoimuus, jotta tekoäly ymmärtää ja luo monimuotoisuutta, ei ennakkoasenteita tai kielellisiä vinoumia.
Suomi on edelleen mallimaa useissa tilastoissa. Voisimmeko olla edelläkävijöitä myös tekoälyn onnistuneessa, eettisessä ja innovatiivisessa integroinnissa korkeakoulutukseen?
Marjo Joshi
Head of Pedagogical Development
Turun AMK
Esimerkkejä tekoälystä AMKien arjessa:
- ARENEn suositukset tekoälyn käytöstä
- TUNIn Tekoäly opetuksessa -sivu
- 3AMKin tekoälyn vastuullisesta käytöstä opetuksessa tutkimuksen avulla.
- Lapin AMK haastattelussa ChatGPT:n kanssa.
- HAMKin muistilista opiskelijoille
- LABin Tekoäly tutuksi -kurssi
- XAMKin Tekoäly ja tulevaisuuden osaaminen -tapahtuma