Korkeakoulutuksen rooli elinikäisessä oppimisessa on teemana ammattikorkeakoulujen UAS Journal -verkkolehden EAPRIL -erikoisnumerossa, joka ilmestyi kesäkuun lopulla.
Asia on Suomessakin ajankohtainen ja mukana korkeakoulutuksen visio 2030:n tiekartan valmistelussa. Erityisesti elinkeinoelämä vaatii korkeakouluilta nykyistä suurempaa panostusta ei tutkintoon johtavaan jatkuvaan oppimiseen.
Zarina Charlesworth sveitsiläisestä HES-SO ammattikorkeakouluista kirjoittaa korkeakoulutuksen paradigman muutoksesta 21 vuosisadalla. Hänen mukaan tulevaisuuden näkymät ovat innostavat, mutta aidon elinikäisen oppimisen toteutuminen on vielä kaukana.
Koulutuksen digitalisoituminen muuttaa oppimista ja helpottaa koulutukseen osallistumista
Avointen MOOC-verkkokurssien hyödyntämisessä työssä olevien koulutuksessa käsittelevät artikkelissaan Merja Drake ja Päivi Rajaorko Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Tehokkuutta koulutukseen voidaan hakea myös ryhmälähtöisestä oppimisesta (Team-based Learning), jolloin pääosassa ovat oppijat opettajan sijaan. Muodolliseen koulutukseen ja työelämään sopivassa metodissa ryhmä keskittyy aitojen ongelmien ratkaisemiseen yhdessä. aiheesta kirjoittavat Joy de Vries, Simon Tweddell ja Rebecca McCarter.
Numeron teematoimittajina olivat Marcelo Giglio (HEP-BEJUNE opettajakorkeakoulu ja Neuchâtelin yliopisto), Mauri Kantola (TurkuAMK), Mervi Friman (HAMK), Inneke Berghmans (Leuvenin yliopisto) ja Manuel Peixoto (EAPRIL:n hallitus).
UAS-journal lehden syksyn numeroiden teemat ovat digipedagogiikka ja osallistava aluekehittäminen.
European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) edistää käytännönläheistä oppimista koskevaa tutkimusta tarkatellen yhdessä elinikäistä oppimista oppilaitoksissa ja työelämässä.
Lue lisää: