Koti Blogi Sivu 86

Osaaminen ja työllisyys kasvu-uralle – Amk-rahoitus kuntoon

0
THIS IMAGE NOT BE USED AS FEATURED IMAGE !

Suomi tarvitsee lisää nopeita panostuksia osaamiseen ja koulutukseen, jotta yritysten kohtaama pula osaajista ei heikennä talouden kasvua.

Samalla on varauduttava pitkäjänteisempään aikuisten kouluttautumisen uudistamiseen, millä vastaamme koulutuksen ja osaamisen tason heikkenemiseen. Korkeakoulutus antaa parhaan mahdollisen pohjan osaamisen uudistamiselle työuran aikana ja suojaa työttömyydeltä. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet työllistyvät tilastojen mukaan erittäin hyvin.

Ammattikorkeakouluilla on osaamista yhteistyöhön työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Ketterät ja tehokkaat ammattikorkeakoulut ovat valmiita kehittämään uusia kumppanuuksia yritysten rekrytoinnin, henkilöstön osaamisen kehittämisen ja yritysten kehitys- ja innovaatiotyön tueksi, mutta tämä ei onnistu nykyisellä rahoituksella.

Vuosina 2012–2017 ammattikorkeakoulujen rahoitus supistui noin 22 %, mikä tarkoittaa lähes 200 miljoonan euron leikkausta vuotuiseen rahoitukseen.

Ammattikorkeakoulujen rahoituspohja on korjattava kasvu-uralle, jotta Suomen osaamistasossa saadaan Korkeakoulu ja tutkimus 2030 – vision mukainen käänne.

 

Arene esittää, että hallitus panostaa Suomen kasvuun ja työllisyyteen seuraavasti:

  • Ammattikorkeakoulujen avoimeen ammattikorkeakoulutarjontaan, joustaviin lyhyisiin koulutuksiin ja osaamismoduuleihin kohdennetaan 40 miljoonan euron lisäpanos vuosina 2018–2019.
  • Ammattikorkeakoulujen TKI- toimintaan kohdennetaan uusia resursseja 20 miljoonaa euroa vuosina 2018–2019.
  • Ammattikorkeakoulujen valtion perusrahoituksen pohja korjataan palauttamalla jäädytetyt indeksit täysimääräisesti ammattikorkeakoulujen rahoituspohjaan.

Ammattikorkeakoulut rahoittavat soveltavan tutkimuksen omasta budjetistaan, mikä rajoittaa TKI-toimintaa ja sen vaikuttavuutta.

Arene esittää, että Valtioneuvosto edistää ammattikorkeakoulujen mahdollisuuksia hyödyntää ulkopuolista rahoitusta mm. valtion vastinrahalla pääomittamisessa, mahdollisuudella kilpailla tutkimus- ja innovaatiorahoituksesta sekä rakenne- ja koheesiorahoituksella.

Ammattikorkeakoulut ovat valmiita luomaan Suomeen uutta osaamista. Tämä edellyttää uusia panoksia ammattikorkeakoulujen koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintatehtävään.

Lisää aiheesta:

Arene: kannanotto

Jaa

Ehdotus uudeksi rahankeräyslaiksi

0

Arene lausui sisäasiainministeriölle maaliskuussa 2018, että rahankeräyslain uudistuksessa ammattikorkeakoulujen oikeutta kerää rahaa pääomitettavaksi ei saa heikentää.

Arenen lausunto (pdf) >>

Jaa

Koulutusleikkaukset: Kahdeksan vuotta ja liki puolitoista miljardia euroa

0

Vuodesta 2011 jatkuneet koulutusleikkaukset ovat vieneet lähes puolitoista miljardia euroa suomalaisesta koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta alkaen. Jyrki Kataisen (kok) ja Alexander Stubbin (kok) hallitus leikkasi etenkin ammattikorkeakoulujen rahoitusta.

Suomen Kuvalehti: Koulutusleikkaukset: Kahdeksan vuotta ja puolitoista miljardia euroa – näin koulutus on kärsinyt

Jaa

Yhdessä yrittämään! – Osallistu tilaisuuksiin viidellä paikkakunnalla

0

Teetkö yrittäjänä yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten ja/tai korkeakoulujen kanssa? Tekeekö oppilaitos tai korkeakoulu, jossa työskentelet yhteistyötä yritysten kanssa?

Tai haluatko yrittäjänä kuulla ammatillisen koulutuksen reformin mukanaan tuomista mahdollisuuksista?

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi), Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry ja Suomen Yrittäjät kutsuvat sinut keskustelemaan yritysyhteistyön hyvistä käytännöistä, yritysten ja oppilaitosten yritysyhteistyön vaikuttavuudesta, opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden työelämävalmiuksista sekä siitä, miten yritysyhteistyöllä voitaisiin kehittää alueen vetovoimaa ja kilpailukykyä. Lisäksi kuullaan lyhyt tietoisku ammatillisen koulutuksen reformin mahdollisuuksista yrittäjille. Tilaisuuden jälkeen on mahdollisuus keskustella ammatillisen koulutuksen, korkeakoulujen ja Suomen Yrittäjien asiantuntijoiden kanssa mm. yhteistyöstä ja ammatillisen koulutuksen reformista.

Saman sisältöisiä tilaisuuksia järjestetään kevään aikana viidellä paikkakunnalla:

  • Jyväskylä (Jyväskylän yliopisto), Ruusupuisto, tiistai 27.3. klo 17–20
  • Vaasa (Vaasan AMK / YH Novia), Alere-kiinteistö, keskiviikko 4.4. klo 15–18
  • Joensuu (Karelia AMK), Wärtsilä-kampus, tiistai 10.4. klo 15–18
  • Espoo (Aalto-yliopisto), Aalto Design Factory, Otaniemen kampus, maanantai 16.4. klo 15–18
  • Oulu (Oulun yliopisto), Tellus Innovation Arena, tiistai 24.4. klo 15–18

Tilaisuudet on suunnattu yrittäjille, ammatillisen koulutuksen järjestäjille ja korkeakoulujen edustajille.

Yhdessä yrittämään! -tilaisuudet ovat osa Karvin Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa (Yrtti) -arviointia sekä Arenen, UNIFI:n ja Suomen Yrittäjien PK-yrittäjien ja korkeakoulujen yhteistyö ja yritysyhteistyön vaikuttavuus -hanketta ja niiden vaikuttavuustyötä. Tilaisuuksissa tuotetaan aineistoa Yrtti-arvioinnin tarpeisiin sekä ammattikorkeakouluille ja yliopistoille suunnattujen yrittäjyyssuositusten laatimiseen.

Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia. Mahdollisista matka- ja majoituskustannuksista osallistujat vastaavat itse. Pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuteen viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta tämän linkin kautta. Lähetämme ilmoittautuneille vahvistusviestin sekä lisämateriaalina kuvaukset hankkeista.

Aikataulut ja ohjelman näet täältä
Ilmoittautuminen tämän linkin kautta

Lisätietoja tilaisuuksista antavat:

Jaa

Korkeakoululiikunnan uudet suositukset julkaistu

0

1.3.2018 julkaistut uudistuneet valtakunnalliset Korkeakoululiikunnan suositukset edellyttävät, että korkeakoulujen tila- ja sisustusratkaisuja sekä toimintakulttuuria muutetaan opiskelijoiden istumisen vähentämistä tukevaksi.

Nykyisellään korkeakouluopiskelijoille kertyy tutkimusten mukaan (mm. YTHS:n KOTT2016) terveydelle vaarallisia määriä päivittäistä istumisaikaa.

Korkeakouluille suositukset istumisen vähentämiseen – opiskelijat istuvat nykyisellään hurjia tuntimääriä

– Tarvitaan sekä toimintaympäristön että -kulttuurin muutosta. On tärkeää, että korkeakoulut alkavat systemaattisesti kiinnittää huomiota korkeakouluyhteisön fyysisen aktiivisuuden edistämiseen koko korkeakouluympäristössä. Uudistetut Korkeakoululiikunnan suositukset antavat korkeakouluille hyvän ohjeistuksen, tavoitteet ja ideoita niin päivittäisen istumisen vähentämistyöhön kuin myös koko korkeakouluympäristön liikunnallistamiseen, kertoo korkeakouliikunnan suositukset valmistelleen työryhmän puheenjohtaja, Oulun yliopiston koulutusrehtori Helka-Liisa Hentilä.

– On loistavaa, että korkeakoulujen rehtorineuvostojen Arene:n ja UNIFI:n edustajien johdolla laaja-alainen työryhmä on tehnyt korkeakoululiikunnan suositusten päivitystyön. Samalla on kuitenkin muistettava, että pelkät suositukset eivät auta mitään, mikäli niitä ei saada täysimittaiseen toteutukseen. Korkeakoulujen johdon tuki suositusten toteuttamisessa on äärimmäisen tärkeää, korostaa Opiskelijoiden Liikuntaliiton puheenjohtaja Soile Koski-Aho.

Nykyisellään Suomen korkeakouluopiskelijat edustavat melkein puolta maamme nuorten aikuisten ikäluokasta. Vain kolmannes korkeakouluopiskelijoista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi, ja samalla opiskelijoille kertyy opiskeluarjessaan järkyttäviä määriä inaktiivista istumisaikaa.

– Tilanne ei ole kestävä. On välttämätöntä, että korkeakoulujen lisäksi myös muu yhteiskunta tukee liikunnallisen elämäntavan muodostumista. Esimerkiksi Liikkuva koulu -ohjelman tulisi viimeinkin laajentua aidosti myös korkea-asteen oppilaitoksiin, päättää puheenjohtaja Koski-Aho.

Korkeakoululiikunnan suositusten taustalla olevan vision mukaan:

Korkeakouluympäristö ja sen toimintakulttuuri tukevat korkeakouluyhteisön arjen fyysisen aktiivisuuden ylläpitoa ja edistämistä Suomen kaikissa korkeakouluissa. Kaikissa korkeakouluissa on laadukkaat ja korkeakouluyhteisön arvostamat liikuntapalvelut, jotka tukevat erilaisten käyttäjäryhmien liikunnan, hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Suositusten julkaisuseminaari järjestetään 1.3 klo 13.00-15.00. Seminaaria voi seurata livenä Helsingin Yliopiston Unitubessa.

Lisää aiheesta:

Korkeakoululiikunnan suositukset (2018) löytyvät kokonaisuudessaan täältä: Korkeakoululiikunnan suositukset 2018

Lisätietoja:

  • Korkeakoululiikunnan suositustyöryhmän puheenjohtaja, Oulun yliopiston koulutusrehtori Helka-Liisa Hentilä, helka-liisa.hentila@oulu.fi
  • Opiskelijoiden Liikuntaliiton puheenjohtaja Soile Koski-Aho, soile.koski-aho@oll.fi, 0447800211
  • Työryhmän sihteeri, korkeakoululiikunnan asiantuntija Jussi Ansala, jussi.ansala@oll.fi, 0447800214
Jaa

Ammattikorkeakoulujen Kärjet-kilpailu on käynnissä!

0

Tänä vuonna kilpailuun osallistutaan videolla, jossa esitellään ammattikorkeakoulun hankkeen tuloksia, hyötyjä ja tulevaisuusnäkökulmaa, erityisesti opiskelijoiden osalta.

Jokainen ammattikorkeakoulu voi osallistua kilpailuun yhdellä ehdotuksella. Kilpailuehdotusten paremmuus ratkaistaan kaikille avoimella äänestyksellä huhtikuussa 2018.

Kilpailuvideoiden tulee olla valmiina viimeistään 29.3.2018. Tärkeimmät kriteerit on kuvattu kilpailukutsuvideossa, joka löytyy täältä:

Kilpailun tulokset julkistetaan ja parhaat palkitaan toukokuussa AMK-päivien yhteydessä. Kilpailun järjestää ammattikorkeakoulujen TKI-johdon verkosto.

Tässä kertauksena videon palautusohjeet:

1. Lataa video Youtubeen. Otsikoi video, otsikko on muodossa hankenimi – korkeakoulu – #kärjet2018.
2. Lähetä videon linkki tunnisteineen sähköpostilla kati.forsman[a]metropolia.fi.
3. Kilpailija saa kuittauksena ohjeet ja tiedot miten omaa ehdotusta voi huhtikuun 2018 aikana äänestää. Youtube-tykkäykset eivät vaikuta äänestystulokseen.
4. Äänestys alkaa huhtikuussa heti pääsiäisen jälkeen ja kestää huhtikuun loppuun asti.
5. Viesti videosta omissa kanavissasi viimeistään huhtikuussa 2018 ja muista käyttää tunnisteita #kärjet2018 ja #karjet2018.

Lisätietoja Kärjet-kilpailusta:

Jaa

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Suomen Akatemiasta annetun lain muuttamisesta

0

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry (myöhemmin Arene) kiittää kutsusta kuulemistilaisuuteen ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Esityksen tarkoituksena on vahvistaa Suomen Akatemian asemaa tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaorganisaationa ja selkeyttää Akatemian tehtävämäärittelyä.

Esityksen mukaan Suomen Akatemian 2§ tehtävänä on:

  1. edistää tieteellistä tutkimusta ja tutkimusedellytyksiä sekä niiden hyödyntämistä rahoittamalla niitä ja osallistumalla kansainväliseen yhteistyöhön
  2. toimia asiantuntijana tiedepolitiikan kehittämisessä ja toimeenpanossa
  3. suorittaa muut asiantuntijatehtävät, joista säädetään valtioneuvoston asetuksella tai jotka opetus- ja kulttuuriministeriö sille antaa.

Arene tukee lähtökohtaisesti Suomen Akatemian laajaa tehtäväkenttää tieteellisen tutkimuksen asiantuntijaorganisaationa sekä tutkimusedellytysten edistäjänä. Tehtävä toteutuu käytännössä sekä rahoitustoiminnan että Suomen Akatemian asiantuntipalveluiden kautta.

Kun tutkimuksen toimintaympäristö on muuttunut, merkitsee se Suomen Akatemian asiantuntijaorganisaation tehtävässä myös ammattikorkeakoulujen lakisääteisen tutkimustehtävän huomioimista sekä tutkimusrahoituksessa että palveluissa ja myös Opetus- ja kulttuuriministeriön kansallisessa tutkimusrahoituksen ohjauksessa.

Suomen Akatemian tehtävänä on myös toimia asiantuntijana tiedepolitiikan kehittämisessä ja toimeenpanossa. Tämä tehtävä edellyttää riippumatonta, ja kattavaa vuorovaikutusta kaikkien suomalaisten korkeakoulujen (ammattikorkeakoulut ja yliopistot) ja tutkimustoimijoiden välillä.

Arene korostaa, että Akatemian uusien tehtävien vaikuttavuuden ja tutkimuksen hyödynnettävyyden vahvistamiseksi on hyvä, että Akatemia huomioi toiminnassaan koko korkeakoulu- ja tutkimuskentän ja edistää avointa toimintatapaa tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä. Avointen toimintojen edistäminen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä edellyttää sitä, että kaikki tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän tutkimustoimijat ovat aidosti mukana vuoropuhelussa, myös toimikuntatasolla. Jolloin myös suomalaiset ammattikorkeakoulut on tunnistettu kansallisina ja kansainvälisinä tutkimustoimijoina ja asiantuntijoina.

Esitys muuttaa myös tieteellisten toimikuntien tehtävänmäärittelyä ja toimikausia. Asetuksessa säädetään tieteellisten toimikuntien määrän rajaamista kolmeen ja toimikuntien toimialajaottelun muuttamista tämän mukaisesti. Tavoitteena uudistuksessa on joustava toimikuntarakenne sekä toimikuntien jäsenten toimikausien rajaaminen, joka vastaisi myös tieteen ja tutkimuksen muuttuviin tarpeisiin.

Esityksen mukaan:
Akatemiassa on valtioneuvoston asetuksella säädettävät tieteelliset toimikunnat, joiden tehtävänä on 2 § mukaisesti myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen sekä niiden hyödyntämiseen, seurata rahoituksen vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta, suunnitella tutkimuksen rahoitus- ja muuta edistämistoimintaa yhdessä Akatemian muiden toimielinten kanssa, sekä muulla tavoin toimia siten kuin johtosäännössä tarkemmin määrätään.

Kolme tieteellistä toimikuntaa olisivat seuraavat: biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta, kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta sekä luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta.

Arene kannattaa tieteellisten toimikuntien uutta rakennetta. Esitetty toimikuntarakenne edellyttää laajapohjaista ja syvällistä asiantuntemusta tutkimusedellytysten kehittämisestä ja hyödyntämisestä. Laaja-alaiset toimikunnat avaavat myös rohkeammin mahdollisuuksia tieteiden välisten tutkimusavausten rahoittamiseen ja vaikuttavuuden seurantaan.

Esityksen mukaan toimikunnissa tulee olla monipuolinen ja korkeatasoinen tieteellinen asiantuntemus. Ennen toimikuntien asettamista on kuultava korkeakouluja, valtion tutkimuslaitoksia sekä tiede- , tutkimus- ja kehittämistoiminnan virananomaisia ja yhteisöjä.

Arene pitää kannatettavana toimikuntien ehdokasasettelun avoimutta, ja sitä että toimikunnissa tulee olla monipuolinen aktiivitutkijoiden asiantuntemus. Näin ollen toimikuntiin ja hakemusten arviointiin voidaan nimetä myös ansiokkaita aktiivitutkijoita ammattikorkeakouluista.

Arene esittää, että Suomen Akatemian tehtävien ja rahoitustoiminnan uudistamisessa tunnistetaan myös ammattikorkeakoulujen tutkimus/aktiivitutkijat tasavertaisina tutkimusjärjestelmän toimijoina, erityisesti tutkimuksen hyödynnettävyyden sekä vaikuttavuuden vahvistajina.

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry

Tapio Varmola
puheenjohtaja

Riitta Rissanen
toiminnanjohtaja

Arenen lausunto (pdf) >>

Jaa

Valtioneuvoston selvitys: Valtioneuvoston EU-vaikuttamisstrategia 2018

0

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry (myöhemmin Arene) kiittää lausuntopyynnöstä ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Arene pitää tärkeänä, että Suomi tekee aktiivista vaikuttamistyötä EU:n tulevien vuosien linjauksia koskien. Vuosien 2021‒2027 monivuotinen rahoituskehys määrittää Euroopan suuntaa Ison-Britannian EU-eron jälkeen ja Suomen tulee olla mukana EU:n suunnasta käytävässä keskustelussa.

Arene katsoo, että Suomen tulisi olla aloitteellinen erityisesti koulutukseen, kulttuuriin sekä tutkimus- ja innovaatiopolitiikkaan liittyvien teemojen osalta. Vaikuttamistyössä on keskeistä, että ministeriöiden vaikuttamissuunnitelmat ja -viestit Suomen EU-politiikan suuntaviivoista muodostavat yhtenäisen ja tasapainoisen kokonaisuuden. Viestien tulee olla linjassa kevään 2019 hallitusohjelman kanssa.

Suomi toimii EU:n neuvoston puheenjohtajamaana vuoden 2019 jälkipuoliskolla ja voi tässä roolissa nostaa esiin tärkeinä pitämiään teemoja. Arene esittää, että koulutukseen, osaamiseen, työllisyyteen, tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan liittyvät kysymykset olisivat Suomen agendalla puheenjohtajuuskauden aikana. Työn murros, tulevaisuuden osaamistarpeisiinvastaaminen, avoimet ja joustavat kouluttautumismahdollisuudet sekä tutkimuksen ja innovoinnin resursointi ovat globaaleja kysymyksiä, jotka edellyttävät eurooppalaista yhteistyötä. Suomella voisi olla tässä mahdollisuus tuoda muun ohella esiin osaamisen ja koulutuksen sosiaalista ulottuvuutta ja vaikuttavuutta.

Arenen lausunnon keskeiset huomiot liittyvät seuraaviin vaikuttamisstrategian kysymyksiin:

Kasvu ja kilpailukyky

Suomalaiset korkeakoulut työskentelevät avoimen tutkimuksen ja tieteen, avoimen innovaatiotoiminnan sekä avoimen oppimisen edistämiseksi ja korkeakoulujen yhteisenä tavoitteena on, että Suomi tunnettaisiin Euroopassa näiden teemojen edelläkävijänä ja kehittäjänä. Avoimen tieteen, tutkimuksen ja datan liikkuvuuden periaatteiden edistäminen on myös keskeistä suomalaisten yritysten, ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja tutkimuslaitosten kilpailukyvyn kannalta.

Voidaankin todeta, että digitalouden ja datan avoimen liikkuvuuden edistäminen EU:ssa on tärkeää innovaatioiden, kasvun ja työllisyyden näkökulmasta. Massadatan ja tekoälyn hyödyntäminen kasvattaa tutkimus- ja innovaatioyhteisöjen kilpailukykyä sekä lisää vaikuttavuutta.

Uudet digitaalisen talouden kasvua tukevat toimintamallit luovat myös uusia yhteistyön ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia korkeakoulujen tutkijoille, opiskelijoille, yrityksille, julkisyhteisöille, poliittisille päätöksentekijöille ja kansalaisille.

Arenen kanta on, että tekstin ja datan louhinta tulee olla poikkeussäännöksellä sallittua korkeakouluille ja tutkimuslaitoksille sekä EU-tasoisesti että kansallisessa lainsäädännössä.

Arene huomauttaa, että lähioikeuden säätäminen lehtijulkaisujen kustantajille (DSM-direktiivi-ehdotus) tekisi tekijänoikeuksista digitaalisilla sisämarkkinoilla ongelmallisen kysymyksen. Arenen näkemyksen mukaan kustantajien asema tutkimuskentässä on jo vahva, eikä edellytä mainitun uuden oikeuden säätämistä.

DSM-direktiiviehdotuksen artiklan 13 mukaan tietoyhteiskunnan palveluiden tarjoajille, jotka tallentavat suuria määriä palveluiden käyttäjiensä verkkoon lataamia teoksia ja tarjoavat pääsyn niihin, on otettava käyttöön koko asiakaskuntaa yleisesti koskeva tekninen suodatusjärjestelmä ja palvelun tarjoajalle luodaan yleinen monitorointivelvollisuus.

Tämä ehdotus vaikeuttaa avointen tutkimusaineistojen julkaisualustojen kehittämistä ja eri tieteenalojen tutkimusaineistojen avointa saatavuutta. Arene korostaa, että korkeakoulut tulee jättää monitorointivelvollisuuden ulkopuolelle, mikäli kustantajien lähioikeus ulotetaan koskemaan myös tieteellisiä kustantajia.

EU:n teollisuuspolitiikan kasvualat (biotalous, kiertotalous, terveysteknologia, avaruusala, akkuteknologia) ovat aloja, joihin myös suomalaiset ammattikorkeakoulut ovat valmiita panostamaan sekä osaamispääoman kasvattamisessa, että avoimessa TKI-toiminnassa.

Koulutus ja kulttuuri

Osaamispääoman vahvistaminen ja eurooppalainen koulutusyhteistyö ovat erittäin tärkeitä Suomen kaltaiselle avoimelle, kansainväliselle taloudelle. Korkeakouluilla on pitkät perinteet Bologna-prosessissa määriteltyjen syklien yhteistyöstä, mm. opiskelijoiden liikkuvuudessa ja yhteistutkinnoissa.

Ammattikorkeakoulut ovat hyödyntäneet aktiivisesti Erasmus+-ohjelman mahdollisuuksia. Erasmus+-ohjelma on ollut ammattikorkeakouluille tärkein liikkuvuusohjelma, ja Arene esittää, että siihen tulee panostaa lisäresursseja EU-tasolla. Suomen kannalta ohjelman globaaliin ulottuvuuteen tarvitaan myös lisäpanostuksia.

On tärkeää, että Erasmus+-ohjelma tunnistaa jatkossa myös lyhyemmät intensiivikurssit ja vaihdot. Niiden avulla on mahdollista aktivoida pienempien korkeakoulujen välillä tapahtuvaa sekä laajemman opiskelijajoukon liikkuvuutta Euroopan tasolla.

Tutkimus- ja innovaatiopolitiikka

EU on maailman merkittävimpiä tutkimuksen ja innovoinnin rahoittajia ja sen keskeisin rahoitusohjelma tähän liittyen on tutkimuksen ja innovoinnin puiteohjelma. Suomalainen yhteiskunta eri toimijoineen hyötyy eurooppalaisesta tutkimus- ja innovointi rahoituksesta ja suomalaisten korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten tulee jatkossakin voida toimia osana eurooppalaista viiteryhmäänsä.

Suomi korostaa EU-vaikuttamisstrategiassaan eurooppalaista lisäarvoa, monenkeskistä yhteistyötä ja vaikuttavuutta. Arene tukee näitä lähtökohtia.

Arene kuitenkin muistuttaa, että aidon lisäarvon tuottaminen yhteisen eurooppalaisen rahoituksen kautta edellyttää, että kaikkien tutkimus- , kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI) toteuttavien toimijoiden osallistumisedellytyksiä puiteohjelmaan tuetaan riittävässä määrin.

Arenen lausunto (pdf) >>

Jaa

Arene ry 20-vuotisjuhlajulkaisu

0

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry 20-vuotisjuhlajulkaisu on luettavissa osoitteessa: maailmaparas.fi

Jaa

AURORA-tietokanta

0

https://www.aurora-tietokanta.fi/ >>

Mikä Aurora-tietokanta on?

Aurora-tietokannasta voit etsiä suomalaisia tieteen ja taiteen rahoitusmahdollisuuksia, niin projektirahoitusta kuin henkilökohtaisia apurahojakin. Tietokannassa on rahoitusmahdollisuuksia yli 400 rahoittajalta ja uusia tietoja päivitetään jatkuvasti. Auroran tiedot on kerätty suoraan rahoittajilta.

Tietokannan käyttö on maksutonta. Hakijoiden tulee tarkistaa tiedot rahoittajilta, esimerkiksi heidän www-sivuiltaan, josta saa myös tarkemmat hakuohjeet.

Aurora-palvelut toteuttaa Turun yliopisto. Toiminnan rahoituksesta vastaa Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry, Suomen yliopistot UNIFI ry sekä Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta (SRNK).

Jaa