Varhaiskasvatuksen sosionomien osaaminen jää hyödyntämättä

Opetus- ja kulttuuriministeri Li Andersson järjesti 23.11.2021 keskustelutilaisuuden, jossa käsiteltiin varhaiskasvatuksen työvoimatilannetta ja alan veto- ja pitovoimaan vaikuttavia tekijöitä. Huoli pätevän henkilökunnan saamisesta ja pysymisestä varhaiskasvatusalalla on jatkuvasti lisääntynyt ja tilanne eriarvoistaa lapsia ja henkilökuntaa jo nyt.

Julkisessa keskustelussa kuuluvat nyt varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat sekä heidän koulutusorganisaationsa. Ammattikorkeakoulut ovat jo vuosia kouluttaneet merkittävän osan varhaiskasvatuksen ammattilaisista. Lakimuutos romahdutti halun hakeutua varhaiskasvatuksen sosionomiksi.

Uuden varhaiskasvatuslain mukaan ammattikorkeakouluista ei enää voi saada kelpoisuutta varhaiskasvatuksen opettajaksi. Jatkossa ammattikorkeakouluista valmistuu varhaiskasvatuksen sosionomeja, jotka voivat työskennellä lapsiryhmissä opettajan työpareina. Tällä hetkellä näyttää käyvän niin, että varhaiskasvatuksen sosionomit työskentelevät valmistuttuaan pääsääntöisesti epäkelpoisina opettajina. Tämä heikentää ammatillista identiteettiä merkittävästi.

Toimivin ratkaisu, jolla sosionomiopiskelijat saataisiin taas hakeutumaan varhaiskasvatuksen pariin, olisi avata kelpoisuuslaki ja palauttaa sosionomeille mahdollisuus varhaiskasvatuksen opettajakelpoisuuteen joko osana sosionomitutkintoa tai kohtuullisilla täydentävillä opinnoilla.  

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on sosionomeille luonteva väylä jatkaa opintoja ja hankkia ylempi korkeakoulututkinto. Aikaisemmin tämä oli suosittu jatkotutkinto myös varhaiskasvatuksessa työskenteleville sosionomeille ja he hakeutuivat ylemmän tutkinnon suoritettuaan esimerkiksi varhaiskasvatusyksikön johtajan tehtäviin. Nyt tämä urapolku on tukittu.

Varhaiskasvatuksen kelpoisuusuudistus on Suomen koulutuspoliittisten linjausten vastainen, koska se pidentää koulutuspolkuja, luo koulutuksellisia umpiperiä eikä tunnista duaalisen koulutusjärjestelmän tuottamaa osaamista. Pelkkä koulutuspaikkojen lisääminen ei riitä, vaan tarvitaan henkilöstörakenteen ja kelpoisuuksien uudelleentarkastelua.

Varhaiskasvatusalan vetovoimaa ja sosionomiopiskelijoiden hakeutumista varhaiskasvatukseen ammattikorkeakoulut eivät yksin pysty lisäämään vaan siihen tarvitaan työnantajien ja muiden yhteistyötahojen panosta. Alalle tarvitaan merkittävä tutkimus- ja kehittämishanke, jossa otetaan aidosti mukaan kaikki kouluttajat, työnantajat ja työntekijäryhmät.

Kirjoittajat

Satu Hakanen, lehtori, Metropolia
Sylvia Hakari, lehtori, Metropolia
Saila Nevanen, yliopettaja, Metropolia

Jaa

TKI.fi

spot_imgspot_img

Tuoreimmat uutiset

Hallitus tekee kohtalokkaat leikkaukset ammattikorkeakoulujen perusrahoitukseen – T&K-lisäeurot lohduttavat vain vähän

Kehysriihen päätös leikkaa korkeakoulujen koulutustehtävän perusrahoitusta. Leikkaukset on kohdennettava...

Mikä on hyväksytty ikäraja Suomessa opiskella korkeakoulututkinto?

Olen kuullut lyhyen ajan sisällä useamman kerran, että ammattikorkeakoulut...

Lisäleikkaukset ammattikorkeakouluista olisivat täysin kohtalokkaita koulutuksen laadulle

Ammattikorkeakoulujen perusrahoitusta leikattiin heti hallituskauden alussa merkittävästi. Ammattikorkeakoulujen tilanne on...

Ammattikorkeakoulututkinto vastaa työelämän vaatimuksiin: Alumnit tyytyväisiä urakehitykseensä

Tuoreet tulokset ammattikorkeakoulutuksesta valmistuneiden kokemuksista tutkinnoistaan ovat erittäin positiivisia:...

Arenen lausunto hallituksen esityksestä patenttilaiksi

Esitetyt muutokset ja uudistukset ovat positiivisia ja prosessia selventäviä....

Varhaiskasvatuksen sosionomien osaaminen jää hyödyntämättä