Tekoäly muutosvoimana ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnassa ja oppimisessa

Ammattikorkeakoulujen perustehtävät – koulutus, TKI-toiminta sekä rooli yritysten ja yhteiskunnan kehittäjänä – ovat murroksessa, kun tekoäly muuttaa toimintaympäristöä radikaalisti. CSC:n ja Arenen vuonna 2024 toteuttama koulutusohjelma syventyi tekoälyn mahdollisuuksiin korkeakoulujen johtamisessa, TKI-toiminnassa sekä koulutuksen kehittämisessä.

Tavoitteena oli asiantuntijaluentojen syötteiden sekä korkeakoulujen omien TKI-edelläkävijöiden innostavimpien esimerkkien avulla lisätä ymmärrystä tekoälyn tuomista muutoksista ja mahdollisuuksista. Johtajat visioivat ryhmäkeskusteluissa, kuinka tekoäly toimii innovaatiokyvykkyyden moottorina ja ammattikorkeakoulut voivat paikallisina ja kansallisina TKIO-toimijoina viedä Suomea kohti kansainvälisen kehityksen kärkeä.

Tekoäly ja siihen liittyvä julkinen keskustelu kehittyivät vuoden aikana nopeasti, mutta myös koulutusohjelma kasvatti merkittävästi ammattikorkeakoulujen yhteistä ymmärrystä. Alkuvuonna keskustelu painottui erityisesti opiskelijoiden ja henkilöstön tekoälytyökalujen käyttöön sekä opetustyön muuttumiseen. Kielimallien nopea kehitys herätti keskustelua, mutta ohjelman painotus oli mahdollisuuksien tunnistamisessa – erityisesti siinä, miten opiskelijoita, opettajia ja TKI-toimijoita kannustetaan tekoälykokeiluihin. Arenen tekoälysuositusta päivitettiin korostamaan opetustilanteita, joissa tekoälyä vaaditaan käyttämään. Suositus on saanut myös kansainvälistä huomiota benchmarkina.

Ammattikorkeakoulut kansainvälisiksi tekoälykumppaneiksi

Koulutusohjelman päätösseminaari järjestettiin 21.11. Vaasan ammattikorkeakoulun isännöimänä. Yhteiseksi tavoitteeksi muodostettiin, että ”AMK on kansainvälisen tason haluttu kumppani ja osaaja tekoälyn kehityksessä”, mihin liittyen osallistujat onnistuivat nopeasti ideoimaan toimenpiteitä, joilla korkeakoulut yhdessä luovat menestystä. Näitä esimerkkejä ovat mm.

Yksilölliset opintopolut: Kehitetään tekoälypohjainen järjestelmä, joka yhdistää opiskelijan toiveet, kansallisen ja eurooppalaisen koulutustarjonnan sekä korkeakoulujen sisäisen tiedon. Tämä auttaa opiskelijoita rakentamaan opintopolkuja, jotka vastaavat työelämän muuttuviin tarpeisiin.

Ketterät opetussuunnitelmat: Luodaan tekoälyosaamiseen perustuva, jatkuvasti päivittyvä tietovaranto opetussuunnitelmille. Tämä tukee opetussisältöjen, uraseurantatiedon ja parhaiden käytäntöjen kehittämistä.

TKI-tekoälyverkosto: Perustetaan asiantuntijoiden verkosto vahvistamaan tekoälyä TKI-toiminnassa.

Tietoja pk-yritysten tekoälysuunnitelmista: Kerätään laadullista tietoa pk-yritysten tulevaisuuden suunnitelmista, muodostetaan tästä aineisto ja siihen tekoälypohjainen käyttöliittymä.

Tuki pk-yrityksille: Korkeakoulujen ja opiskelijoiden osaaminen auttaa pk-yrityksiä käynnistämään tekoälyhankkeita ja hyödyntämään tekoälyä liiketoiminnassaan.

Eettinen tekoäly: Tekoälykehityksen rinnalle nostetaan eettisyys ja demokratia, jotka varmistavat, että ratkaisut ovat inhimillisiä ja yhteiskunnallisesti kestäviä.

Ammattikorkeakoulut pk-yritysten avainkyvykkyyksien kehittämisen kumppanina

Tällä hetkellä innovaatioita syntyy useilla toimialoilla, esimerkkeinä vaikkapa tekoälyn soveltaminen hoitotyössä, ohjelmistopohjaisissa ajoneuvoissa tai urheiludatan analytiikassa. Ammattikorkeakoulut ovat avainasemassa näissä syntyneiden osaamisten ja onnistumisten siltaamisessa ja skaalaamisessa laajasti uusille toimialoille, yrityksiin ja sovelluskohteisiin. 

Koulutusohjelmassa puhuttiin erityisesti ammattikorkeakoulujen roolista Suomen 20 000 pk-yrityksen tekoälykehityksen liikkeellepanijana. Haaga-Helian ammattikorkeakoulun vararehtori Salla Huttunen vertasi osuvasti tilannetta ravilähtöön, jossa yritykset odottavat voltissa pyörien vielä lähtökäskyä, mutta ammattikorkeakoulujen yhteistyö ja tuki lupaavat vauhdikkaita avauksia. Vaikka osa saattaa lähteä laukalle, suunta on selvä: Suomi tavoittelee globaalia kärkisijaa tekoälyn vastuullisessa hyödyntämisessä.

Ohjelman keskeinen tuotos ovat jäsennys ja inspiroivat esimerkit tekoälyn tuomasta muutoksesta. CSC on tuottanut niiden pohjalta viitekehyksen ja AITO-koulutuskonseptin (AI innovaatiotoiminnassa, tutkimuksessa ja opetuksessa), jota tarjotaan erilaisille kohderyhmille korkeakouluissa.

Hanna-Mari Puuska, johtaja, CSC

Aleksi Kallio, kehityspäällikkö, CSC

Antti Mäki, asiakasratkaisupäällikkö, CSC

Jaa

TKI.fi

spot_imgspot_img

Tuoreimmat uutiset

Arene etsii EU/TKI-asiantuntijaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen

Asiantuntijan tehtävä on vastata kokonaisvaltaisesti ammattikorkeakoulujen EU-edunvalvonnasta yhteistyössä eurooppalaisen...

Heikki Saastamoinen Arenen hallitukseen

Rehtori-toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta valittiin Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen...

Ammattikorkeakoulut haluavat kehittää korkeakoulujärjestelmää Suomen tarpeita varten

Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä kyseenalaisti kolumnissaan (SK...

Tekoäly muutosvoimana ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnassa ja oppimisessa