Brobyggare mot både nationella och internationella arenor

När de studerande tar sin examen lämnar de inte bara campus, de blir alumner, en nyckelgrupp för yrkeshögskolan och dess kopplingar till arbetslivet. Ofta är det yrkeshögskolans alumnkoordinator som tar första kontakten med nyexaminerade, skickar det första gratulationsbrevet och bjuder in till nätverk och evenemang. Vi är den hand som sträcker sig över tröskeln från studerandeliv till professionellt liv.

Alumnkoordinatorns arbete är ofta osynligt men oerhört betydelsefullt. Vi är bryggan mellan examen och yrkesliv, mellan högskola och arbetsliv, mellan tidigare studerande och aktiv alumn. Genom att investera i alumnverksamheten säkerställer högskolan en stark, engagerad och långsiktig relation med sin absolut största resurs, alumnerna.

Alumnverksamheten ska inte vara isolerad utan en central del av yrkeshögskolans strategiska arbete. Den ska fungera som en brygga mellan utbildning och arbetsliv. Genom systematiskt arbete med alumner stärker vi också högskolans långsiktiga relationer med viktiga arbetslivsaktörer, vilket kan påverka både finansiering, samarbeten och högskolans position i externa utvärderingar.

En alumnkoordinator ansvarar inte bara för evenemangs- och kampanjkommunikation, utan också för att bygga relationer, integrera alumninformation i högskolans webb och sociala kanaler, och säkerställa att både de studerande, personalen och alumner hålls uppdaterade. Vi arbetar med tillämpad alumnkommunikation i flera kanaler, från nyhetsbrev och intranät till sociala medier, webbplatser och fysiska kampanjer. Vi sköter marknadsföringen av evenemang, digitala inbjudningar och kampanjsidor, samt producerar grafiskt material. Alumninformation integreras på högskolans webbplatser, och vi berättar alumners historier genom olika kanaler. Vi ansvarar även för internkommunikation, med innehåll till intranät och personalnyhetsbrev, samt riktad kommunikation till de studerande, nyutexaminerade och arbetslivspartner. Genom målmedveten kommunikation, nätverkande och storytelling med alumners erfarenheter kan vi öka högskolans synlighet och attraktionskraft, bidra direkt till de studerandes och alumnernas karriärmöjligheter. Och tack vare alumnberättelser ökar yrkeshögskolans utbildningar sin synlighet och närvaro i det offentliga rummet, samtidigt som relationer med arbetslivet stärks.

I slutändan handlar det om att skapa en levande alumnkultur som gynnar både individen och organisationen, en kultur där alumner inte bara är tidigare studerande, utan aktiva partners i högskolans utveckling, samverkan med näringslivet och strategiska mål.

Arbetet kan ibland kännas ganska ensamt, men tur är att yrkeshögskolornas alumnansvariga idag har ett välfungerande nätverk där vi årligen träffas för att utbyta idéer, tankar och praktiska erfarenheter. Tillsammans vill vi lyfta yrkeshögskoleexamen och arbeta för gemensam synlighet, dela bästa praxis och stärka våra strategiska relationer med arbetslivet. Nätverket ger också möjlighet till professionell utveckling för oss som arbetar med alumner och påminner oss om att vi inte är konkurrenter när det gäller alumner, utan kollegor med ett gemensamt mål att engagera och stärka våra tidigare studerande, våra alumner, och genom dem påverka både arbetsliv och samhälle.

Samtidigt står vi inför nya utmaningar. Den internationella dimensionen av alumnverksamheten har blivit allt viktigare, särskilt i en tid då Finland strävar efter att attrahera och behålla internationell talang. Enligt Talent Boost-programmet, som koordineras av Finlands arbets- och näringsministerium, är det avgörande att skapa en mer internationell arbetsmiljö för att uppmuntra internationella utexaminerade och forskare att stanna i Finland och förhindra den så kallade ”brain drain.

För oss som arbetar med alumnverksamhet innebär detta att vi måste anpassa våra strategier för att bättre stödja och hålla kontakten med våra internationella alumner. Det handlar inte bara om att skapa nätverk och evenemang, utan också om att förstå och möta de specifika behov och utmaningar som dessa alumner står inför. Genom att stärka vårt samarbete och dela erfarenheter kan vi tillsammans hitta lösningar som gynnar både våra alumner och vår egen yrkeshögskola, och därigenom bidra till Finlands långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft.

Bella Alén
Alumnkoordinator vid Yrkeshögskolan Novia

Jaa

TKI.fi

spot_imgspot_img

Tuoreimmat uutiset

Taitaja2026 tarjoaa suoran väylän ammattikorkeakouluopintoihin

Taitaja2026-kilpailun finaalissa menestyneet ammattikoululaiset voivat hakea kilpailutulostensa perusteella suoraan...

Mahdollistava visio

Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visiotyö on kääntynyt tarvittavien tavoitteiden määrittelyyn....

Akava ja Arene: Ammattikorkeakoulujen asemaa pitää vahvistaa osana korkeakoulujärjestelmää  

Suomessa valmistellaan uutta visiota korkeakoulutukselle ja tutkimukselle. Akava ja...

Pysyvä oleskelulupa annettava myös AMK-tutkinnon suorittaneille

Hallitus on muuttamassa Suomen ulkomaalaislakia (HE 62/2025).  Hallituksen esitys...

Brobyggare mot både nationella och internationella arenor