Tekoälyllä on yhä merkittävämpi rooli oppimisessa ja työelämän muutoksessa. Siksi ammattikorkeakoulut haluavat, että tekoälyn käyttö ja hyödyntäminen niiden opetuksessa seuraa tiiviisti kehityksen kärkeä. Arenen koulutuksesta vastaavien johtajien ja vararehtorien verkosto on päivittänyt suosituksensa tekoälyn käytöstä koulutuksessa.
– Päivityksessä korostetaan tekoälyn hyödyntämisen ymmärrystä oppimisen ja opetuksen tukena. Lisäksi on huomioitu erityisesti tekoälyn käytön läpinäkyvyys, tietosuojan tärkeys sekä opinnäytteiden kysymykset. Päivitetyssä suosituksessa näkyy myös vahvemmin alakohtaisuus. Tekoälyn käytössä suositellaankin huomioimaan oman alan kehitys, esimerkit ja käytänteet. Lisäksi tekoälylukutaidon kehittäminen nähdään tärkeänä jatkossa, toteaa suositusten valmistelusta vastannut ammattikorkeakoulujen koulutuksesta vastaavien johtajien ja vararehtoreiden varapuheenjohtaja Marjo Joshi.
Opettajille ja oppijoille käytännön työkaluna toimii ns. ’liikennevalomalli’, jonka avulla voidaan helposti määritellä, miten tekoälyn käytöstä on ilmoitettava osana oppimistehtävää ja miten sen käyttö vaikuttaa oppimisen arviointiin. Liikennevalomallin avulla on helppo kuvata sitä, milloin tekoälyn käyttö on vaadittua, sallittua, kerrottavaa tai kiellettyä. Suositukset sisältävät myös käytännön esimerkkejä, jotka helpottavat suositusten hyödyntämistä korkeakouluissa.

– Ammattikorkeakouluissa tekoälyn käyttö nähdään tulevaisuuden keskeisenä työelämätaitona. Kehitys on valtavan nopeaa, ja korkeakoulutuksessa tasapainoillaan jatkuvasti ”ikiaikaisten” ja muuntuvien osaamistavoitteiden välillä. Tekoälylukutaito ja tekoälyn eettinen ja turvallinen hyödyntäminen tulee tehdä luonnolliseksi osaksi korkeakouluopiskelun arkea, toteaa Arenen toiminnanjohtaja Ida Mielityinen.
Tekoälyn kehitys ottaa parhaillaan nopeasti isoja harppauksia eteenpäin, joten ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneet päivittämään suosituksia ja toimintamallejaan jatkuvasti. Näin voidaan varmistaa tulevaisuuden työelämän tarpeiden näkökulmasta laadukas ja osaamisen kehittymisen varmistava koulutus.