Ammattikorkeakoulut julkaisevat yhteiset suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluissa. Suositukset koskevat erityisesti tekoälyn hyödyntämistä koulutuksessa. Suositusten valmistelusta ovat vastanneet ammattikorkeakoulujen koulutuksen vararehtorit.
– Tekoälyn viimeaikainen nopea kehitys on haastanut myös ammattikorkeakoulut laajasti pohtimaan tekoälyn roolia osana oppimisprosessia sekä työelämätaitona. Ammattikorkeakoulut haluavat olla aktiivisia tekoälytyökalujen hyödyntämisessä. Näin varmistamme opiskelijoiden ja henkilökunnan osaamisen tekoälyn hyödyntämisessä nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Arenen toiminnanjohtaja Ida Mielityinen.
Tekoälyllä on varmasti jo lähitulevaisuudessa merkittävä rooli asiantuntijatehtävien työssä, ja siksi koulutuksen tulee tarjota opiskelijoille laajat valmiudet hyödyntää tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia. Toisaalta ammattikorkeakouluissa tunnistetaan, että tekoäly tuo uusia kysymyksiä oppimisprosessien pohtimiseen sekä osaamisen varmistamiseen. Ammattikorkeakoulut edistävät organisaationa, opetuksessa ja tutkimuksessa tekoälyn tarkoituksenmukaista sekä eettistä käyttöä.
– Ammattikorkeakouluissa tekoäly nähdään tukiälynä, jonka tarkoitus on toimia apulaisena, ideoijana, sparraajana ja toiminnan tehostajana. Tekoäly on hyödyllinen kumppani, kunhan sen käyttäjä on tietoinen tekoälyyn liittyvistä rajoitteista ja tuo esille avoimesti, että teoksen tai työn teossa on hyödynnetty tekoälysovelluksia, sanoo Arenen koulutuksesta vastaavien johtajien ja vararehtoreiden puheenjohtaja, Metropolian jatkuvan oppimisen johtaja Heidi Rontu.
Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille >>